Мета та завдання закладу
Метою діяльності Вінницького НРЦ «Гніздечко» є реалізація права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, зумовленими складними порушеннями, їх соціальна адаптація, інтеграція в суспільство шляхом здійснення комплексних реабілітаційних заходів, спрямованих на відновлення здоров’я, здобуття освіти відповідного рівня, розвиток та корекція порушень.
Головними завданнями Вінницького НРЦ «Гніздечко» є:
- забезпечення права дітей, які мають тяжкі порушення мовлення у поєднанні з порушеннями інтелектуального розвитку, дітей, які мають розлади спектру аутизму на здобуття відповідного рівня дошкільної та початкової освіти відповідно до їх можливостей, здібностей з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку;
- забезпечення ранньої соціалізації та підготовки таких дітей до здобуття відповідного рівня дошкільної, початкової освіти шляхом спеціально організованого освітнього процесу в комплексі з психолого-педагогічною, медичною, фізичною, соціальною реабілітацією;
- створенням спеціальних умов для корекційної спрямованості освітнього процесу, подолання порушень фізичного та психічного розвитку, коригування порушень аналізаторів і формування мовлення учнів;
- здійснення індивідуального та диференційованого підходу в освітньому процесі з урахуванням характеру порушення;
- забезпечення системного кваліфікованого психолого-медико-педагогічного супроводу дітей з урахуванням їх стану здоров’я, особливостей психофізичного розвитку;
- формування громадянської позиції, почуття власної гідності, готовності до трудової діяльності, відповідальності за свої дії;
- розробка та втілення у практику інноваційного змісту, форм та методик освітнього та лікувально-реабілітаційного процесів;
- розвиток природних позитивних нахилів, здібностей та обдарувань, творчого мислення дитини, потреби і вміння вдосконалюватися;
- надання реабілітаційних послуг дітям з інвалідністю згідно з індивідуальною програмою реабілітації дитини з інвалідністю;
- надання психолого-педагогічної допомоги батькам (особам, які їх замінюють), які виховують дітей з інвалідністю, з метою залучення їх та дітей до освітнього та реабілітаційного процесів.
Корекційна робота
Освітня діяльність навчально-реабілітаційного центру має корекційну спрямованість. Інваріантна складова навчального плану Вінницького НРЦ обов’язково включає години корекційно-розвиткової роботи, зміст якої реалізується через предмети:
- «Розвиток мовлення»;
- «Лікувальна фізкультура»;
- «Ритміка»;
- «Соціально-побутове орієнтування».
Метою корекційно - розвиткової роботи є: психосоціальний розвиток та корекція психофізичних порушень, компенсація порушень мовленнєвого розвитку та створення умов для формування навичок вільної комунікації, що сприятиме включенню дітей з порушеннями мовленнєвого та інтелектуального розвитку в суспільне життя.
Корекційно – розвиткова робота спрямована на вирішення завдань, зумовлених особливостями психофізичного розвитку учнів/вихованців:
- формування особистісних якостей дитини, розвиток і корекція психічних процесів, сприяння психологічної адаптації та соціальної реабілітації;
- визначення та подолання мовленнєвих порушень з урахуванням механізмів їх виникнення та з опорою на найбільш збережені компоненти мовленнєвої та пізнавальної діяльності;
- попередження появи вторинних порушень мовленнєвого (дисграфія, дизорфографія, дислексія) та пізнавального розвитку;
- розвиток навичок саморегуляції та саморозвитку дітей шляхом взаємодії з навколишнім середовищем з урахуванням наявних навичок комунікативної діяльності, мотивації мети та соціальних норм поведінки;
- формування компенсаційних способів діяльності;
- корекція та розвиток рухових порушень та недоліків фізичного розвитку, формування вмінь диференціювати рухи відповідно ступеня мускульних навантажень, темпу рухів, підпорядкування рухів музиці.
Основними напрямками корекційно-розвиткової роботи є:
- розвиток мовлення;
- соціально-побутове орієнтування;
- лікувальна фізкультура;
- ритміка.
Корекційно-розвиткову роботу проводять спеціалісти НРЦ:
- вчитель-логопед;
- вчитель-дефектолог;
- вчитель фізичної культури;
- вчитель музичної культури;
- практичний психолог;
- соціальний педагог.
З метою розвитку творчих здібностей дітей, обдарувань та організації змістовного дозвілля в у закладі працюють такі гуртки та творчі майстерні:
- «Соловейки»;
- «Азбука майстерності»;
- «Народна майстерня»;
- «Казковий віночок»;
- «Барви рідного краю»;
- «Спортивні ігри».